ترنم

هر چقدر بگویی: مردها فلان، زن ها فلان، تنهایی خـوب است، دنیا زشت است ... آخرش روزی قلبت برای کسی تند تر می زند...

ترنم

هر چقدر بگویی: مردها فلان، زن ها فلان، تنهایی خـوب است، دنیا زشت است ... آخرش روزی قلبت برای کسی تند تر می زند...

نخستین جشنواره عکس ایران‌شناسی برگزیدگانش را شناخت.


http://s1.picofile.com/file/6872830980/662963_orig.jpg

خبرگزاری فارس: برگزیدگان نخستین جشنواره عکس ایران‌شناسی طی مراسمی در محل بنیاد برگزیدگان خود را شناخت.

------------------------------
به گزارش خبرگزاری فارس، برگزیدگان نخستین جشنواره عکس ایران‌شناسی طی مراسمی در محل بنیاد برگزیدگان خود را شناخت.
بنا بر این گزارش، در این مراسم که با سخنرانی دکتر حبیبی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و کاووس صادق لو، داور جشنواره عکس ایرانشناسی
همراه بود، بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره عکس ایران‌شناسی قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: درصد و هفتاد سالی که پیدایش عکسی در جهان می‌گذرد؛‌ سرزمین ایران بعنوان یکی از چند تمدن شگرف تاریخ بشریت همواره مورد توجه دوربین سیاحان بوده که با تورق تاریخ عکاسی ایران مستندات آن خود گویاست.
عکاسان خارجی و ایرانی مجذوب شگفتی‌های این سرزمین، تنوع اقلیمی‌اش، گوناگونی مردمانش، فرهنگ ماندگارش و طبیعت بکر آن از خزر تا خلیج فارس و دریای عمان و هزاران موضوع دیگر بوده و هستند. برای نمونه می‌توانیم به آمار چاپ کتاب‌های عکس از ایران فقط در این دو دهه اخیر اشاره کنیم که خود نمونه‌ای از خروار است. به‌ویژه در دنیای امروز که انقلاب الکترونیک نیاز به عکس و تصویر را هزاران بار بیشتر قبل می‌نماید و در دنیای مجازی و اینترنت راههای دور را نزدیک و همان دهکده کوچک جهانی را مجسم کرده است.
در این بین، بنیاد ایران شناسی سالهاست با تألیف مقالات و جمع‌آوری اطلاعات در زمینه شناساندن ایران و خرید آثار عکاسان، آرشیور عظمی را پایه‌گذاری نموده که مفید فایده ایران پژوهان در سراسر جهان قرار گرفته است. اخیرا و در سال 89 این بنیاد عزم خود را برای برگزاری اولین جشنواره عکس ایران شناسی جزم کرد. فراخوان این پدیده نوین بنیاد در نیمه دوم سال گذشته به سه موضوع: فرهنگ و مردم، اقلیم و جغرافیا و معماری ایران زمین منتشر شد. به دلیل تنوع فرهنگی مردم ایران زمین تعداد عکس‌های ارسالی برای بخش اول تعداد 2867 قطعه بود و از نظر کیفی نیز سطح بهتری نسبت به دو بخش دیگر را دارا بود، در بخش اقلیم و جغرافیا تعداد 3710 قطعه عکس و در بخش معماری نیز تعداد 3769 قطعه عکس به دفتر دبیرخانه جشنواره ارسال شد. بخش ویژه‌ای هم در فراخوان گنجانده شده بود با عنوان «عکس‌هایی با قدمت بیش از 50 سال» که گروه داوری با احترام به ارسال‌کنندگان به دلیل پایین بودن کیفیت آثار، این بخش را حذف کرد و اما هیئت داوران اولین جشنواره عکس ایران شناسی مراتب قدردانی خود را از استقبال گرم تمامی عکاسان هنرمند شرکت کننده اعلام داشته و در همین راستا از توجه و زحمات برگزارکنندگان جشنواره نیز به سبب برگزاری شایسته آن تشکر فراوان می‌نماید. در عین حال این هیئت از میان 10414 قطعه عکس ارسالی تعداد 183 قطعه عکس را برای نمایش و چاپ در کتاب جشنواره برگزیده و در مرحله نهایی هم از هر بخش ده عکس را به‌عنوان عکس‌های برتر انتخاب نمود که جوایز آنها یکسان خواهد بود.
سخن آخر این که چون قدم اول است؛ نمی‌تواند خالی از اشکال باشد در تداوم است که می‌توان کاستی‌ها را رفع کرد باشد تا در هر دوره جشنواره پربارتر برگزار شود. انشاء‌الله.

** اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره عکس ایران شناسی
عکس منتخب از نگاه مردم:
جناب آقای حمیدرضا محزون
عکس‌های برگزیده گروه فرهنگ و مردم به ترتیب حروف الفبا:
1 - صالح اصغری کلیبر
2 - محمد امین نادی
3 - جعفر بزازپور
4 - علیرضا جلیلی‌فر
5 - آزاده دهقانی
6 - منصوره رضوی
7 - جمشید فرجوند فردا
8 - جواد عسگر اوغلی
9 - ابراهیم کوچکی
10 - داود کهن ترابی

**‌ عکس‌های برگزیده گروه طبیعت به ترتیب حروف الفبا
1 - محمدرضا باغبانی
2- اصغر بشارتی
3- آذین حقیقی
4 - پوریا خلجی
5 - اصغر عالیشاه
6 - حجت‌الله عطایی
7 - حیدر کردونی
8 - سیروس لطفیان
9 - ناصر محمدی
10 - سید امیرحسین معزی

* عکس‌های برگزیده گروه معماری به ترتیب حروف الفبا:
1 - فرزاد آریان‌نژاد
2 - همایون امیریگانه
3 - بابک ایمان‌پور
4 - سیامک ایمان‌پور
5 - محمدرضا بهارناز
6 - فاطمه بیگ مرادی
7 - فرید ثانی
8 - سعید حسن عباسی
9 - محمد جواد رنجبر
10- حمید سبحانی