ترنم

هر چقدر بگویی: مردها فلان، زن ها فلان، تنهایی خـوب است، دنیا زشت است ... آخرش روزی قلبت برای کسی تند تر می زند...

ترنم

هر چقدر بگویی: مردها فلان، زن ها فلان، تنهایی خـوب است، دنیا زشت است ... آخرش روزی قلبت برای کسی تند تر می زند...

کمی توضیح بیشتر

                                   کمی توضیح بیشتر

     مایکل فین گولد منتقد تئاترنشریه ویلیج ویس می گوید : که نقد باید جنبه هنر را ارج بگذارد نه آنکه خشمش را نسبت به جنبه های منفی آن ابراز کند . 1

     مصاحبه خبرگزاری ایسنا با اینجانب و چند از تن از عکاسان قم در رابطه با انجمن عکاسان قم با عنوان وضعیت انجمن عکاسان قم در هاله از ابهام ...!! با عکس العمل تند مسوولان انجمن با اینجانب همراه بود . اینکه در مصاحبه چقدر بر واقعیت گفته های اینجانب تاکید شده  و چه مقدار از گفته هایم در مصاحبه ذکر شده نکته ای است که باید در جای دیگری بررسی شود .
     مسلما انتقاد باید همراه با بیان محاسن و معایب باشد . به نظرم انتقاد اینجانب قضاوت منفی از انجمن عکاسان نیست بلکه پرسشهایی است بی پاسخ که این انتقاد ها  در شکلهای دیگر هم مطرح شده بودند . اما آنچه در سایت آمده به صراحت این قضاوت منفی از طرف اینجانب از انجمن را در خواننده القا می کند .
     به نظرم لحن کلامم تند و کمی دور از انصاف باشد اما در واقعیت انتقادهایم خللی ایجاد نمی کند . انتقاد اینجانب از انجمن عکاسان قم به عنوان یکی از اعضای آن به دلیل قدرت طلبی و نیاز به کسب محبوبیت نیست بلکه از سر خیرخواهی است هر چند باید اذعان کنم که لحن تندی داشتم . انجمن عکاسان قم در دوسال گذشته هیچگونه فعالیت خطیری انجام نداده. این جمله به این معنا نیست که فعالیتی صورت نگرفته بلکه به این معناست که فعالیت انجمن در برگزاری دو سالانه عکس قم همراه با نقد عکسها و برگزاری چند اردوی عکاسی مسلما فعالیت خطیری نیست . مقایسه انجمن عکاسان قم با دیگر استانهای کشور به عنوان مثال انجمن عکاسان هرمزگان که ششمین سال متوالی عکس سراسری هرمزگان را برگزار می کند. شاید آنقدر لازم نباشد که فعالیت شخضی یکی ازعکاسان قم  آقای زرنوشه به عنوان عکاس آزاد در یک سال اخیر بیش از فعالیت انجمن در دوسال گذشته بوده است .
     واضح است که در عدم فعالیت انجمن و به گفته مسوول آن آقای رحیمی تنها موانع بسیاری بوده و انجمن به شکل مطلوب حمایت نشده و این مشکلات چه از طرف اعضاء و چه از طرفهای دیگر باعث شده که ما شاهد یک انجمن ضعیفی باشیم که نتوانسته به اهداف خود برسد .
از پاییز گذشته برگزاری کلاسهای نقد در انجمن ( آموزشگاه سینمایی شهرت ) نقطه برجسته انجمن عکاسان قم بود که با عدم دعوت از استادان برجسته جهت نقد و بررسی آثار حالت تکراری  پیدا کرده است .
    بیان این واقعیت موجود از دید اینجانب به عنوان یک عکاس آزاد و علاقه مند به هنر عکاسی  تنها با هدف دلسوزی بوده و هدف دیگری مطرح نبوده . انتقاد واژه پیچیده ای است و معانی متعددی از آن برداشت می شود . آنچه اینجانب مطرح کردم بیشتر شبیه به سوالاتی است که از مسوولان انجمن تقاضا دارم به آن پاسخ بدهند نه اینکه با رفتارهای غیر متعارف اینجانب را مورد هجمه قرار بدهند .

عطایی
90/2/21

........................................................................................................
1- نقد عکس  مولف تری برت  ترجمه اسماعیل عباسی  صفحه دو

وضعیت انجمن عکاسان قم در هاله ای از ابهام...!

وضعیت انجمن عکاسان قم در هاله ای از ابهام...!
مرجع رسمی عکاسی قم کجاست؟؟
عکاسی حرفه ای قم دردوران پرافتخار انقلاب اسلامی و با ثبت خاطرات آن دوران آغاز شد. بعداز پیروزی انقلاب این هنروارد فضای جدید دوران پرافتخار دفاع مقدس شد و عکاسان قمی به مناطق عملیاتی رفته و عکس تهیه می کردند و درقم برای عموم به نمایش می گذاشتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، با جدی تر شدن این فعالیتها اولین مرجع رسمی عکاسی در قم با حضور 11 تن از عکاسان قم تحت عنوان کانون عکاسان و زیر مجموعه معاونت فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل شد.
این کانون اولین تشکل هنری قم در خصوص عکاسی بود که با انجام فعالیتهایی همچون برگزاری نمایشگاه عکس و اردوهای عکاسی به فعالیت پرداخت که تشکیل جلسات و هماهنگی های این کانون به عهده ابراهیم سلیمانی بود.
با جدی تر شدن فعالیت این کانون اعضای آن از مدیر کل وقت ارشاد تقاضا کردند که فعالیت خود را در مجموعه اداره کل ارشاد دنبال کنند و حدود دو سال این کانون زیر مجموعه انجمن هنرهای تجسمی به فعالیت پرداخت و بعداز این مدت کانون عکاسان توسط یک هیئت موسس تبدیل به انجمن عکاسان شد و تا امروز چهار دوره از فعالیت این انجمن در قم می گذرد.
انجمن فعلی هیچ اقدامی برای عکاسان قمی نکرده است
 امیر حسامی نژاد، از عکاسان قمی در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، ضمن تشریح وضعیت انجمن در دو دوره اخیر بر متوقف شدن فعالیت های انجمن در این دوره تاکید کرد و گفت: عکس قم در ایران با فعالیت عکاسان خبری شناخته شد و بر همین اساس عکاسان تعصب بیشتری را نسبت به عکس قم نشان می دهندولی متاسفانه مسئولین فعلی انجمن از این فعالیتها حمایت نمی کنند و تقریباً می توان گفت که این انجمن هیچ فعالیتی در این مدت نداشته است.
وی خاطر نشان کرد: در دو دوره نخست، مدیریت انجمن برعهده ابراهیم سلیمانی بود و به دلیل اینکه وی دغدغه کار و برگزاری کلاس و جشنواره داشت، انجمن حرکتی آرام ولی دنباله دار داشت و افتخارات خوبی رابرای عکاسی قم رقم زد ولی انجمن فعلی حرکتش متوقف شده است.
انجمن عکاسان قم راکد است
حجت الله عطایی از عکاسان قمی ضمن تایید این مطلب افزود: درحال حاضراعضا فقط از فضای انجمن برای فعالیت های خودشان استفاده می کنند و خود مسئولین انجمن راکد هستند و انجمن در این دوره حالت شخصی پیدا کرده است.
وی افزود: از آبان ماه سال قبل اعضا به صورت خودجوش جلسات نقد عکس را در این مکان برگزار می کنند و در این مدت حداقل کاری که انجمن می توانست انجام دهد، دعوت یک استاد و پیشکسوت برای این جلسات بود که این کار هم انجام نشد.
عطایی تصریح کرد: یا توجه به پیشرفت روزافزون هنر عکاسی انجمن شخصی را می خواهد که جوان وباانگیزه باشد و بتواند هم پا با تکنیکهای روز دنیا این هنر را به جلو براند .
وی بیان داشت: در این انجمن، اشخاصی هستند که چندین سال پیش عکاس بودند ولی امروز با پیشرفت عکاسی هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته اند، ولی با این حال فرصت به جوانان و تازه کارها نمی دهند و انجمن را در انحصار خود نگه داشته اند.
ابراهیم سلیمانی پیشکسوت عکاسی قم و عضو هیئت موسس و مدیر دودوره نخست انجمن نیز دلیل کنار رفتن خود را از انجمن عکاسان اینطور نقل می کند:در دوره سوم من کاندید نشدم و علیرغم اعتراضاتی که دوستان به من کردنددرانتخابات شرکت نکردم تا عرصه برای جوانترها باز شود.
وی تصریح کرد: در آخرین انتخابات من معتقد بودم که هیچ کدام از ما نباشیم، حتی به صراحت موضع گیری کردم و به دوستان ارشاد هم گفتم که اگر این دوستان نباشند بهتر است و پیشنهاد من این بود که رئیس انجمن را یک چهره جوان و با انگیزه مشخص کنند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و عملا انجمن دچار رکود شد و چند سالی است غیبت عکاسان حرفه ای در انجمن مشهود است.
حسن پاشاقلی پور، بازرس فعلی انجمن با تایید نابسامانی های این انجمن در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه انجمن به شکل ساختار ارائه شده از سوی ارشاد اداره نمی شود و به صورت خصوصی فعالیت می کند.
وی تاکید کرد: اعضای فعلی انجمن آماتورو یا نیمه حرفه ای هستند وچند سالی است که غیبت عکاسان حرفه ای و خبری قم در انجمن مشهود است.
سلیمانی درباره اثرات عدم حضور عکاسان حرفه ای و پیشکسوت در انجمن گفت: امروز انجمن قم از کل انجمن های کشور عقب تر است و هیچ رسمیتی برای آن وجود ندارد و نسل جوانی که تازه وارد این عرصه شده اند متاسفانه مربیان خوبی ندارند.
وی تصریح کرد:کسانی که مدعی استادی در این امر هستند و تدریس می کنند، عملا ًنسل جوان را به بیراهه می برند؛ چون خودشان آموخته و پخته نیستند که بخواهد سکاندار تعلیم این هنر در قم باشند و این ضایعه سالها طول می کشد تا جبران شود.
فعالیت انجمن عکاسان در دوسال اخیر تنها، برگزاری یک نمایشگاه دوسالانه بوده است
عطایی در باره فعالیت های انجمن تصریح کرد: تنها فعالیت جدی انجمن برگزاری یک جشنواره در طول سه سال بود که با توجه به پیشرفت روز افزون هنرعکاسی و افزایش مشتاقان به این هنر،می توان گفت کاری انجام نشده است.
حسامی نژاد نیز در تایید مطلب فوق اظهار کرد: در این دوسال یک نمایشگاه عکس برگزار کرده اند که بعد از ماه ها برنامه ریزی و پیگری و جذب بودجه، روز قبل از برگزاری نمایشگاه گفتند هزینه قاب عکس را باید عکاسان بدهند در صورتی که همه جا رسم بر این است که بابت هر عکس براساس نهاد برگزار کننده جشنواره یک مبلغی نیز بابت حق التالیف به عکاسان اهدا می شود .
این عکاس قمی تصریح کرد: وقتی مدیرکل ارشاد قم در جریان این مورد قرار گرفت دستور داد که مبلغ را خود ارشاد تامین کند.
وی افزود: عکاسان خبری قم درمدت کوتاه هفت ماهه فعالیت رسمی خود چهار نمایشگاه آن هم بدون حمایت مالی از محل خاص برگزار کرده اند وبرنامه سال 90 ، برگزاری حداقل پنج نمایشگاه در قم است.
سلیمانی درباره سابقه انجمن دربرگزاری جشنواره های درخشان کشوری توضیح داد و گفت: حیف نبود انجمنی که جشنواره کشوری برگزار کرده و مورد توجه هیئت داوری و برگزیده گان جشنواره از سراسر کشور قرار گرفته بود و حتی خود ارشاد هم که به نوعی حامی این جشنواره بود سر شوق آمده بود همه را از بین بردیم؟
 افتخار آفرینی عکاسان قمی درجشنوارهای بین المللی ، حتی جایی منعکس نمی شود
زرنوشه،  دیگر عکاسان قمی که در حدود 50 جشنواره خارجی شرکت کرده و عناوین متعددی همچون مدال طلا و برنز از جشنوارها های آمریکا و طلا و نقره از سروستان و نه نشان افتخار از انجمن عکاسی امریکا و یک نشان از فدراسیون جهانی را در کارنامه خود دارد در گفتگو با خبرنگار ایسنا گفت: ما در قم استعدادهای درخشانی را در رشته عکاسی داریم که در جشنواره های بین المللی حرف برای گفتن دارند و افتخار آفرینند ولی این افتخار آفرینی ها نه در جایی منعکس می شود و نه حمایتی از آنها می شود.
این عکاس نام آور قمی افزود: جشنواره های خارجی هزینه های مالی زیادی در بر دارد که من به تنهایی تا حدودی می توانم آنها را تامین کنم و آثارم را برای شرکت در این جشنواره ها ارسال کنم و بعضی از جشنواره های معتبر را به دلیل بالابودن هزینه های آن از دست داده ام.
حسامی نژاد هم در این خصوص بیان داشت: اگر شما نگاهی به فعالیت انجمن بیاندازید می بینید که مثلا چند نفر از عکاسان که با هزینه شخصی و بدون حمایت انجمن در جشنواره ای مقام آورده اند در لیست عملکرد انجمن قید شده اند. عطایی هم مطلب فوق را تایید کرد وافزود: عکاسان با هزینه شخصی و بدون حمایت انجمن در نمایشگاه ها شرکت می کنند و مقام می آوردند و اینها همه به نام انجمن تمام می شود.
عضو هیئت موسس انجمن عکاسان نیزدراین خصوص اظهار داشت: ما در شرایطی یک چنین انجمن بی حالی در قم داریم که بسیاری از عکاسان قمی مستقیما ًو شخصاً آثارشان را برای شرکت در جشنواره های آمریکا ، کانادا، اروپا ارسال می کنند و برگزیده می شوند ومقام می آورند ولی هیچ جایی در قم نداریم که این را منعکس کند تا چه رسد به اینکه اینها از ناحیه انجمن رفته باشند وبه این موفقیتها دست پیدا کرده باشند.
مدیریت انجمن اهمیتی برای شفاف سازی حساب و کتاب انجمن ندارد.
وحید مقدم، بازرس دوره قبل انجمن عکاسان درباره علت استعفایش به خبرنگار ما گفت: در ابتدای کار شرح وظایف کار بازرس را مطالعه کردم که اکثر بندهای آن مربوط به مسائل مالی بود. مدتی گذشت و از مدیر انجمن در خواست کردم که حساب و کتاب انجمن را روشن کند و سند بزند ولی وی اهمیتی به این موضوع نداد.
وی اظهار داشت: بعد از چندین بار تذکر درخصوص مسائل مالی و نامناسب بودن وضعیت اخلاقی تعدادی از اعضا و همچنین حجاب برخی خانمها و عدم پیگیری آنها توسط مدیر انجمن استعفا نامه خود رانوشتم که هم در اختیار انجمن قرار بدهد و هم به هیئت مدیره تحویل دهد که متاسافه تحویل داده نشده بود.
مقدم ابراز داشت: مدتی گذشت تا از ارشاد بامن تماس گرفتند و علت استعفا را جویا شدند که من علت را عدم شفافیت مالی عنوان کردم و از من گزارش خواستند که من قبول نکردم و درخواست برگزاری جلسه حضوری با حضور مسئولین ارشاد و هیئت مدیره انجمن را نمودم تا در آن جلسه علت استعفا را کامل توضیح بدهم که از این پیشنهاد استقبال شد و قرار شد که تاریخ جلسه را مشخص کنند که بنا بر دلایل نامعلوم این اتفاق تا امروز نیافتاده است.
حسن پاشا قلی پور بازرس فعلی انجمن نیز صحبت های مشابهی را در این خصوص مطرح کرد و گفت: هیچ گزارشی از فعالیت انجمن در اختیار من قرار نگرفته است و به همان شیوه ای که قبلا درباره وحید مقدم بازرس قبلی رفتار می شد در خصوص من نیز همان برخورد انجام می شود.
عطایی نیز در این باره بیان داشت:یکی از فعالیت های انجمن اردوها یی است که مشخص نیست هزینه آن دولتی است یا از طرف شخص مدیر انجمن پرداخت می شود و سوال اینجاست که سود این اردوها کجا می رود و در واقع مشکلی که بازرسین انجمن دارند این است که این فعالیتها روشن نیست و گزارشی ارائه نمی شود.
اگر ارشاد مسئولیتی ندارد رسماً اعلام کند.
سلیمانی درباره نظارت ارشاد بر فعالیت های انجمن گفت: در اساسنامه تصریح شده در تمام جلسات هیئت امنا نماینده ارشاد باید حضور داشته باشد؛ اما امروز می بینیم انجمن اعلام می کند که ما هیچ ارتباطی با ارشاد نداریم و مسئولین ارشاد مارا به رسمیت نمی شناسند و حتی به اساسنامه ما ایراد گرفته اند .
انجمن خانه به دوش
وی افزود: صحبت مسئولین انجمن این است که جا نداریم ، بودجه هم نداریم و انجمن عملاً تبدیل شده به گروه خانه به دوشی که فعلا در اموزشگاه شهرت که زیر نظر آقای رحیمی تنها اداره می شود هر از چند گاهی فعالیت دارد .
پیشکسوت هنر عکاسی قم بیان داشت: انجمن های هنری باید تقویت شود و این به نفع اداره کل ارشاد است اگر احیانا فردی یا گروهی مساله دارند باید کنار گذاشته شوند؛ ما در این شهر نیازمند یک تشکیلات رسمی هستیم که از هنر عکاسی دفاع کند.
وی افزود: قانون می گوید این تشکیلات باید زیر نظر ارشاد باشد و ارشاد باید جانانه در این عرصه وارد شود و اگر مسئولیتی ندارد رسما اعلام کند تا یک متولی برای این امر پیدا شود.
مقدم نیز در این باره گفت: متولی و حامی این انجمن ارشاد است ولی وقتی کاربه این رسیدگی ها می رسد مسئولین می گویند ما نمی توانیم دخالت کنیم و انجمن ها خود مختارند.
وی افزود: بی تفاوت بودن ارشاد از همه مهمتر و سوال برانگیز تر است؛ ما صادقانه آمدیم و در نهایت دیدیم صداقت معنایی ندارد و ارشاد هم واکنشی در خصوص صحبت های ما نشان نداد.
قلی پور نیز ضمن تایید این مطلب تصریح کرد: به نظر من مسئولین ارشاد باید بیشتر پیگیر نظارت بر عملکرد انجمن ها باشند که خیلی فعالیتی در این خصوص نمی کنند.
زرنوشه هم در این خصوص اظهار داشت: از مسئولین ارشاد می خواهم برای مشکلات عدیده ی عکاسی قم چاره ای بیاندیشند و حمایت کنند تا عکس قم به جایگاه واقعی خودش در کشور برسد.
انجمن عکاسان، فقیرترین انجمن قم
 رضا رحیمی تنها مدیر انجمن عکاسان قم در گفتگو با خبرنگار ایسنا به تشریح وضعیت انجمن عکاسان پرداخت و گفت: متاسفانه بعد از چندین بار جابه جایی و نقل مکان از ساختمان دور شهر به خیابان جمهوری و بعد از آن به مجتمع شهید کلهری به دلیل دوربودن مکان انجمن و عدم استقبال و فعالیت هنرمندان مخصوصا خانمها از مکان قبلی تصمیم بر این شد که تمامی تجهیزات لابراتوار چاپ عکس و تاریکخانه و تجهیزات اداری آنجا به نماینده ارشاد تحویل داده شود.
وی بیان داشت: قرار بود مبلغ سه میلیون تومان بابت ودیعه اجاره جهت محل انجمن به ما بدهند که ما اعتراض کردیم و گفتیم که با این مبلغ نمی توانیم مکانی را اجاره کنیم و فعالیت انجمن را در مکان شخصی و با تجهیزات خودم دنبال کردیم.
رحیمی درباره رکود فعالیت انجمن اظهار داشت: انجمن ما فقیرترین انجمن قم هست و عقبه مالی نداریم و کاملا وابسته به ارشاد هستیم و برگزاری جلسات در سطح بالا ودعوت از اساتید و داوران سطح یک از تهران همه نیازمند صرف هزینه زیادی است که با توجه به عدم حمایت ارشاد از انجمن عکاسان قادر به این کارنیستیم و اساتید بومی استفاده می کنیم.
مدیر انجمن عکاسان قم تصریح کرد: من تمام تلاش خودم را کردم تا انجمن سرپا باشد و جوانان بیایند و پیشرفت کنند و در این مدت توقعی که از ارشاد داشتم برآورده نشد و دلگیر هستم خصوصا از نظر طرز برخورد و دعوت نکردن به جلسات.در این دوسال که مدیرت ارشاد عوض شده من نتوانستم حتی یک جلسه با مدیر کل ارشاد داشته باشم ومتاسفانه هیچ توجهی به کرامت انسان نمی کنند.
رحیمی تنها درباره مسائل مطرح شده توسط بازرسان به ایسنا گفت: با توجه به جابجایی های متوالی و نبود فضای مناسب برای انجمن و آرامش برای انجام کار فرصت گزارش دادن برای من مهیا نبوده است.
سال 89 بدترین سال برای انجمن عکاسان بود
 وی درباره حمایت مالی ارشاد از انجمن ابراز داشت: از سال 89 تا به حال هیچ حمایت مالی از ما نشد و با مشکلات زیادی روبه رو هستیم به طوری که حتی برای خرید لیوان یکبار مصرف بودجه نداشتیم و همه فعالیتها و با امکانات شخصی من انجام شده است.
رحیمی تنها در ادامه به موضوع برگزاری نمایشگاه دوسالانه و کتاب عکس قم پرداخت و گفت: نامه ای ازمعاونت فرهنگی اداره ارشاد تهران مبنی بر انتشار کتاب عکس قم رسید و قرار شد که یک نفر از انجمن برای انجام این کار معرفی شود.
وی افزود: مبلغ 15میلیون تومان برای این امر تخصیص داده شد که این مبلغ را ارشاد دریافت کرد و درقالب همین کتاب استان قم و با همان مبلغ مجوز برگزاری جشنواره دوسالانه عکس به ماداده شد که از آن مبلغ 15 میلیون تومان، مبلغ یک میلیون 800هزار تومان را ارشاد کسر کرد و به ما نداد و گفتند که ما خودمان خرج داریم و می خواهیم وسایل بخریم! سال گذشته مبلغ 20 میلیون تومان به حساب انجمن واریز شده است
امیر حسامی نژاد بحث عدم حمایت مالی ارشاد را رد کرد و گفت: سال گذشته مبلغ 20میلیون تومان به حساب انجمن واریز شد که اقای رحیمی گفت 19 میلیون آنرا پس دادیم؛ از وی خواستیم توضیح دهد که ارشاد این بودجه را در اختیار شما قرار داده و شما می گویی که بودجه را پس گرفتند؟ ولی در پاسخ گفت که من هیچ صحبتی در این مورد نمی کنم .
مرجع رسمی عکاسی قم کجاست؟؟
سلیمانی نیاز شهر قم را برای داشتن یک مرجع رسمی برای عکاسی مبرم دانست و گفت: در این شهر یک مرجع رسمی وجود ندارد که در خصوص هنر عکاسی اعلام نظر جدی کند، تصمیم گیر باشد هدایت کند و برنامه ریزی کند؛ انجمن  خودش را نمی تواند اداره کند چه برسد به اینکه این مساله را بخواهد دنبال کند.
وی تاکید کرد: انجمن باید بیاید مجمع عمومی اعلام کندو اعلام انتخابات شود ویک هیئت امنا قوی تشکیل شده و به فعالیت ادامه دهد.
پیشکسوت عکاسی قم بیان داشت: اگر ما یک تشکل قدرتمند در زمینه عکاسی در قم داشته باشیم که بتواند بخشی از هزینه های هماهنگی را عهده دار شود می شود سالانه تعداد بسیار زیادی آثار ارزشمند را از قم به جشنواره ها سوق داد و مدیریت کرد که بروند و نام آورانی در این عرصه به کشور معرفی شود.
سلیمانی افزود: الان که این تشکل در کشور وجود ندارد انگیزه ها به تحلیل می رود و عکاسان هم به صورت شخصی خیلی از جشنواره ها مطلع نمی شوند و رقبتی نشان نمی دهند چون احساس می کنند که هیچ پشتوانه ای ندارند و خودشان تنها هستند.؛ درحالی که اگر انجمنی باشد می تواند از اینها حمایت کند و با هزینه انجمن این آثار به جشنواره های جهانی ارسال شود و اطلاعات و اخبار را به عکاسان برساند و به روز باشد که متاسفانه چنین چیزی نیست.
وی در خصوص وظایف ارشاد نسبت به پیگیری این امر گفت: اگر ارشاد بخواهد به اساسنامه رجوع کند در آنجا وظایفش تعریف شده است و به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ارشاد ، هم نقش حمایتی باید داشته باشد و نظارتی و هم از طریق قوانین و مقررات هدایت کند.
زرنوشه نیز به ایسنا گفت: هیچ مرجعی حامی عکاسان قمی نیست و عکاسی هنری است که به شدت نیاز به حمایت مادی و معنوی از طرف مسئولین شهر داردو محدویت زیادی برای عکاسان در شهر قم وجود دارد به طوری که ما حتی در شهر نمی توانیم به عکاسی بپردازیم .
جایگاه عکاسی در قم ناشناخته است
وی افزود: برای خیلی از ارگانها جایگاه عکاس ناشناخته است و بعضاً برخوردهای نامناسبی نیز با ما می شود که انرژی و روحیه عکاس را از بین می برد.
با وجود همه مشکلات انجمن، مسئولین ارشاد حاضر به پاسخگویی نیستند!
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، برای تکمیل این گزارش و اخذ نظرات و شنیدن صحبت های مسئولین ارشاداز جمله مدیر کل ارشاد قم ،استاد آقا و معاون وی حدود دو هفته وقت صرف شد تا زمانی را برای مصاحبه به ما اختصاص دهند و بعد از چندین بار شماره گرفتن قرار شد که با ما تماس گرفته و وقت ملاقات ابلاغ شود و این در حالی ست که تاامروز این امر محقق نشده است.
و حال باید پرسید...؟
کدام مرجع و باچه برنامه ای اقدام به ساماندهی وضعیت عکاسی در قم خواهد کرد؟
ایسنا هم چنان جهت دریافت و انعکاس نظرات مسوولین آمادگی خود را اعلام می دارد
------------------
 گزارشی از حسین طالب علی 

منبع : خبر گزاری ایسنا

گزارش سفر به کویر شهداد

عصر چهارشنبه  ۳۱ فروردین ماه دقیق ساعت ۱۶ خودم را به ایستگاه راه آهن رسوندم . شاید بهتر بود که عوض به تهران رفتن  همون ایستگاه محمدیه قم به بچه­ های دوربین دات نت ملحق می­شدم مقصد کرمان بود و کویر شهداد و مسلماً قطار ما باید از قم رد می­شد من تنها مسافر قمی بودم بیشتر بچه­ ها ساکن تهران بودند. همین موضوع به جذابیت سفرهای من تبدیل شده ، که در سفری با تعداد زیادی از بچه­ ها آشنا می­شوم و از تجربیات عکاسی آنها استفاده می­کنم.با یک پیک موتوری از ترمینال جنوب خودم را به ایستگاه راه آهن رسوندم . نهار رو در ترمینال خوردم. تخم مرغ  + سیب زمینی +گوجه و یک قرض نان لواش جمعاً ۷۰۰ تومان   کم کم سر و کلۀ بچه­ های دوربین دات نت پیدا شد اول احسان. بیشتر بچه­ ها را برای اولین­ بار بود که مید‌یدم به غیر خانم وحیدنیا که در سفر مصر با هم آشنا شده بودیم،  چهره­ های جدیدی که به زودی به دوستان جدید تبدیل می شدند.ساعت ۱۶/۵۵ قطار به مقصد کرمان حرکت کرد. برنامه اصلی بازدید از دیدنی­های کرمان و کویر شهداد بود.مدت زمان زیادی طول نکشید که دوستان جدید به دوستانی تبدیل شدند که گویا چندین سال است همدیگر را می­شناسند.

قطار با تأخیر دو ساعت وارد ایستگاه کرمان شد آقای صادقی عکاس کرمانی و راهنمایی سفر منتظر بود صبحانه را در هتل گردشگری کرمان خوردیم سپس برای بازدید از دیدنی­های باز حمام گنج علیخان حرکت کردیم.
برخلاف تصور قبلی­ ام کرمان شهری است سرسبز و با کوه­های سر به فلک کشیده­ اش که آثار برف هنوز در ارتفاعا ت آن به خوبی پیدا بود.
حمام گنج علی خان اوج هنر و شاهکار معماری دوران صفویه به دستور گنجعلی خان حاکم وقت کرمان  بنا شده این حمام در مسیر اصلی بازار کرمان قرار گرفته در این سال­ها تبدیل به موزۀ مردم­شناسی تبدیل شده است.
بعد از عکاسی از این بنا و بناهای اطراف آن به سمت باغ شاهزاده که در شش کیلومتری ماهان که به دستور عبدالحمید میرزا فرمانفرما حاکم کرمان اواخر دوره قاجاریه بنا شد. رفتیم با مناظر زیبا و سرسبزش توجه هر بیننده­ای را به خود جلب می­کرد به خصوص عمارت شاه ­نشین آن و نمای بیرونی آن حیرت­انگیز بود.
برنامه بعدی کویر شهداد بود با دور شدن از شهر و گذشتن از کوهستان­های صعب­ العبور و به گفته آقای صادقی دیوار مرگ که کویر را از ناحیه کوهستانی جدا می­کرد وارد بیابان­های شهداد شدیم شکوه زیبایی این کویر با کلوت های  منحصر به فردش وصف ناشدنی است.
همه لحظه شماری می­کردیم که زیبایی کویر را با غروبش ثبت کنیم کویری با نماهای متفاوت شوق راه رفتن در شن غلتیدن در شن همه لحظات شیرینی بودند که خاطراتش هیچ­گاه فراموشم نخواهد شد . برعکس دیگر کویرهای ایران راه رفتن در این کویر با کفش سخت نبود، برای اولین بار بود کویر شهداد را می­دیدم یک ساعتی عکاسی کردیم .
برنامه بعدی اقامت شبانه در کمپ شهداد بود آسمان کویر مسلماً با هر جای دیگر دنیا فرق دارد در شب با تک ستاره­های روشن و خوشه­ های پرتلألو و صورت­های فلکی­ اش، عظمت و آرامش کویر انسان را به اعماق شکوهی می­برد که در هیاهوی زندگی شهری هرگز قایل دسترسی نیست انتخاب چادرها همراه بود با مشاهدۀ چند عقرب احسان چاره را در برپا کردن چادرهایی دید که از تهران آورده بود و آوردن تخت توسط آقای صادقی و حسام آرامش را به کره بازگرداند، بعد از خوردن شام فرصتی دست داد که در زیر این طبیعت فراموش شده قدمی بزنیم؛ با لیزر مخصوص  ستاره­شناسی که داشتم سعی کردم با اطلاعات ناقصی که داشتم طرز پیدا کردن ستاره قطبی را یاد بدهم و بعضی از دوستان هم دنبال زاویه مناسب بودند تا عکاسی در شب را تجربه کنند.
کم کم هوا سرد می­شد و سوز و سرمای کویر به خوبی حس می­شد. گروه­های زیادی از شهرهای مختلف در کویر حضور داشتند و جنبش و جوش و سر و صدایشان تا صبح به گوش می­رسید ساعت ۵:۳۰ همه آماده بودند که طلوع کویر را ثبت کنند به سمت کویر و کلوت­ها حرکت کردیم صبحانه نیز در کویر مهیا شده بود.
در مسیر بازگشت به شهر از قنات­ها هم دیدن کردیم، نعمت آب در درون زمین آبادانی را یادآوری می­کند و ریشه­ های عمیق گیاهان و درختان کویری از استقامت می­گویند و سبزی­شان از عشق به زندگی، زندگی در کویر با قنات عجین شده کویر داستان­ها دارد برای شنیدن تلاش و کوشش مردان و زنانی که با سال­ها تلاش و کوشش توانسته­ اند به روش خاص خودشان به آب برسند، برای شنیدنش باید به زمزمۀ بادهایش گوش داد و از سخاوت زمین کویر گفت و دید که چگونه داغ­ترین و خشک­ترین گوشه­ های این سرزمین به برکت قنات به خاستگاه زندگی تبدیل شده است.
برای اولین بار بود که از داخل یکی از چاه­های قنات این بزرگ­ترین اختراع مردمان کویر را می­دیدم و به حقیقت این جمله بویی بردم که هیچ کس به اندازۀ کویرنشینان قدر آب را نمی­داند.
برنامۀ بعدی و آخرین برنامه دیدار از مقبره و آرامگاه شاه نعمت الله ولی بود، مقبرۀ شاه نعمت الله یکی از باصفاترین بقعه­ های ایران به حساب می­آید و طی قرن­ها همواره مورد توجه صوفیه و عرفا و شاعران بوده و هست، بعد از عکاسی و تماشای باغ، به سمت ایستگاه راه آهن حرکت کردیم و خداحافظی با مناظر زیبایی که دیده بودیم، خاطرات این سفر همراه با دوستان جدیدی که پیدا کردم هرگز فراموش نخواهم کرد.

عطایی ۹۰/۲/۵